NEOPRÁVNĚNÉ KRÁCENÍ POJISTNÉHO PLNĚNÍ? MŮŽE VÁS STÁT I STATISÍCE.
Několikrát denně. Tak často se v praxi setkáváme s případy, kdy pojišťovna po nahlášení škody rozhodne o krácení pojistného plnění. A místo adekvátní částky vyplatí poškozenému pouze zlomek této hodnoty. Jenže ne vždy je to oprávněné. Stejně jako v případě jednoho z našich klientů.
Před několika týdny se na nás obrátil jeden z našich klientů s žádostí o pomoc. Při nezaviněné dopravní nehodě bylo poškozeno vozidlo klienta, přičemž pojišťovna vyhodnotila škodu na vozidle jako totální a vyplatila klientovi pojistné plnění.
Klientovi se ale vyplacené pojistné plnění zdálo příliš nízké, hlavně proto, že pojišťovna stanovila nízkou obecnou cenu vozidla, ze které se následně kalkuluje výše pojistného plnění. Pojištěný klient tedy požádal autoservis o nacenění vozidla pomocí systému Audatex, jehož kalkulace náhradních dílů, potažmo vozidel, jsou pojišťovnami akceptovány. Navzdory předložené kalkulaci ze systému Audatex, která ustanovila, že hodnota vozidla je vyšší, odmítla pojišťovna rekalkulaci výše pojistného plnění.
Zásadní je důkladná argumentace
V této fázi se na nás obrátil klient s žádostí o pomoc. Přestože rozpor mezi výpočtem pojišťovny a kalkulací provedenou systémem Audatex, kterou klient pojišťovně doložil, byl jasný, potřebovali jsme získat další argumenty pro jednání s pojišťovnou.
Posloužily nám k tomu servery, které porovnávají cenu vozidel v autobazarech. S jejich pomocí jsme prokázali, že hned několik vozidel identické značky, kubatury, výkonu a stáří, stejně jako s přibližně stejným nájezdem kilometrů, lze na trhu s vozidly pořídit za výrazně vyšší cenu, než jakou stanovila pojišťovna.
Klient díky nám získal desetitisíce korun
S výše uvedenými argumenty jsme započali jednání s pojišťovnou, která naše zdůvodnění akceptovala a přehodnotila svůj dosavadní výpočet pojistného plnění, spolu s následným doplatkem pojistného plnění na bankovní účet pojištěného klienta.
Díky naší intervenci jsme pro klienta zajistili několik desítek tisíc korun navíc, a to už během dvou pracovních dní, poté, co se na nás obrátil. Důležité je, že spor nebylo potřeba řešit soudně.
Spory často musí řešit i soudy
Řešení podobných případů formou soudního sporu není nijak výjimečné. Pojišťovny často spoléhají na to, že poškozený není odborníkem na problematiku pojištění (a práva), anebo na skutečnost, že se poškozený nebude chtít kvůli několika tisícům obracet na soud, a čekat na rozhodnutí i několik let, to vše navíc s rizikem neúspěchu a následných nákladů za právní a správní poplatky. Existuje přitom řada nálezů různých soudních instancí, které dávají poškozeným zapravdu.
Pozor na chyby v pojištění
V některých případech je ale krácení pojistného plnění ze strany pojišťovny oprávněné, například při podpojištění majetku, což se projevilo při řešení pojistných událostí po letním řádění tornáda na Hodonínsku.
Celý problém spočívá obvykle v tom, že klient zbuduje stavbu, pojistí ji, ale pojištění už neaktualizuje. Cena nemovitosti přitom stoupá, jednak z důvodu rostoucích nákladů na práci a stavebního materiálu, ale také vlivem inflačních tlaků.
Pokud tedy před 10 lety klient pojistil například výrobní halu na 10 000 000 Kč, nyní může být její hodnota okolo 13 500 000 Kč. Když poté dojde např. ke katastrofickému požáru, pojišťovna klientovi neuhradí faktury za znovupostavení ve výši 13 500 000 Kč, ani 10 000 000 Kč, ale 7 407 407 Kč.
Pojistné plnění se totiž krátí stejným poměrem, jakým je majetek podpojištěný.
Pomoc s pojištěním i řešením sporů
Zmíněným případům samozřejmě předcházíme. Jednou z prvních věcí, kterou u nových klientů řešíme, je proto audit pojistné ochrany a případně riziková prohlídka.
Analyzujeme úzká místa pojistné ochrany, navrhujeme optimalizační doporučení, a následně je po konzultaci s pojištěným klientem implementujeme. Znamená to, že mimo jiné:
- provedeme poptávkové řízení v optimalizovaném rozsahu nebo přichystáme pojistně-technickou část v zadávací dokumentace veřejné zakázky pro subjekty z veřejného sektoru,
- vysoutěžíme pojistitele
- servisujeme vysoutěžené smlouvy (zelené karty, připojištění nového majetku)
- a následně pomáháme klientům s likvidací pojistných událostí.
Ušetříte čas i nervy
Naši klienti se ani v těch nejsložitějších případech nemusí téměř o nic starat. Vše vyřešíme my.
Stačí, když nám pošlou potřebné dokumenty, a následná komunikace s pojišťovnou je plně v naší kompetenci. Naši klienti jsou tímto odfiltrováni veškeré komunikace s pracovníky pojišťovny, což ušetří jejich nervy, ale hlavně čas.
Rádi s tím pomůžeme i Vám. Obraťte se na nás – zkontrolujeme a optimalizujeme Vaše stávající pojistné smlouvy. Jsme Eurovalley, pojišťovací společnost s 30letou zkušeností.
Další užitečné tipy ze světa pojištění sledujte na našem LinkedIn profilu nebo na Facebooku.
Petr Čončka
Key Account ManagerV pojišťovnictví pracuje od roku 2012. Začínal na pozici likvidátora pojistných událostí ve společnosti MARSH a postupně se přes správu mezinárodních pojistných programů dostal ke komplexnímu servisu lokální korporátní klientely. Od roku 2016 působí ve společnosti Eurovalley, kde se v současnosti zaměřuje především na klienty z municipalit a veřejné správy.