Slovenská strela po 60 letech opět na kolejích - s jistotou, s Eurovalley
Milovníci technických unikátů a vlaků sledovali v pondělí 25. května převoz renovované Slovenské strely, která poprvé od roku 1960 letech jela po kolejích. Tento legendární vlak restauruje společnost Českomoravská železniční opravna, s.r.o., která zajišťuje generální opravy lokomotiv a železničních vozidel. Náklady na opravu sahají na 42 milionů korun, a proto individuálně zajišťujeme vysoký limit pojištění odpovědnosti za věci převzaté pro našeho klienta ČMŽO, který by plně pokryl případnou škodu i na více podobných zakázkách.
Slovenská strela
Vlakový vůz byl vyroben v roce 1936 a vynikal svým komfortem a unikátním motorem, díky kterému v plné síle dosahoval rychlosti až 148 km/h. Unikátní systém umožňoval se rozjíždět na elektrický pohon a při rychlostech nad 80 km/h přepínat na pohon čistě mechanický.
Jako první byly do vlaku k jízdence povinné místenky a z Bratislavy do Prahy jste se dostali během v té době rekordních 4 hodin a 20 minut.
V průběhu 2. světové války však tyto vlaky kvůli šetření benzínu mnoho nejezdily a od konce 40. let byly vozy vedeny jako tzv. vládní záloha. V roce 1960 pak došlo k převozu posledního kusu do Technického muzea v Kopřivnici.
Dnes je po tomto unikátu pojmenovaný jeden z vlaků ČD - Metropolitan Slovenská strela.
Obnova Slovenské strely
Vlak je vedený jako národní kulturní památka a proto se celá rekonstrukce krok po kroku dokumentuje a všechny díly včetně malých součástí se popisují, aby bylo vše identifikovatelné a nemohlo dojít k nejasnostem či záměně při finální montáži.
Rekonstrukce začala v září 2018 demontáží jednotlivých částí vozu. Velkou událostí za přítomnosti médií bylo vyzvednutí skříně vozu a podvozků, které se po několika dnech převezly do Přerova k rozebrání a opravě.
Na konci listopadu byl vůz kompletně rozložen a jednotlivé prvky prošly před renovací prohlídkou a posouzením stavu. Podvozky se opravovaly v dílnách ČMŽO, s.r.o. v Přerově, skříň v dceřiné firmě v Hranicích, motory u specialistů v Kopřivnici a agregáty ve Vsetíně.
V dubnu 2019 přechází renovace Slovenské strely do fáze skládání restaurovaných dílů do původního tvaru.
V prosinci byl po roce rekonstrukcí poprvé nastartován benzínový motor, celá rekonstrukce běžela hladce bez větších problémů.
V pondělí 25.5.2020 nastala významná událost v projektu vozu M 290.002. kdy byl z areálu ČMŽO přepraven po kolejích do lakovny v Přerově, kdy získá finální podobu.
Unikátnost přepravy spočívá v tom, že pod vůz byly zavázány původní zrestaurované podvozky a do Přerova tak bude přepravován po vlastních kolech. Po šedesáti letech se tak Slovenská strela vrací na naše koleje, byť zatím ještě nemůže jet vlastní silou.
Jiří Vřešťál
Key Account ManagerV pojišťovnictví pracuje od roku 1995. Začínal na pozici rizikového inženýra a upisovatele v České pojišťovně, kde prošel několika pozicemi. Následně pokračuje v kariéře na straně pojišťovacího makléře MARSH, kde má na starosti komplexní servis lokální korporátní klientely. Od roku 2016 působí ve společnosti Eurovalley, kde se v současnosti zaměřuje především na klienty z oblasti velkých průmyslových rizik a na speciální technická rizika.